Ebben a filmben egyetlen dolgot rabolnak csak el: az időnket. De azt nagyon csúnyán.
Bryan Mills (Liam Neeson) holtan találja a volt feleségét (Famke Janssen) a lakásában. Mivel a rendőrök szinte azonnal a helyszínre érkeznek, Bryan barátunkban rögvest összeáll a kép, hogy valaki rá akarja kenni a gyilkosságot, így azon mód fejbe kólintja a két fakabátot, és uzsgyi, megpattan a helyszínről, hogy kiderítse az igazságot, miközben a nyakában lohol egy nyomozó (Forest Whitaker), egy volt szovjet elitkommandós (Sam Spruell), és még az asszony jelenlegi férje (Dougray Scott) is kavar a háttérben.
A film egy pontján Neeson szájából elhangzik a mondat: "ennek az egésznek semmi értelme". És bár tudjuk, hogy ő egészen másképp érti, de ettől még tökéletesen igaz az egész filmre.
2008: Luc Besson (és tettestársa, Robert Mark Kamen) papírra vet egy hullámcsat egyszerűségű történetet, amiben Liam Neeson lányát elrabolják az albánok, ő pedig megy, és megmenti. Nem volt zseniális a megvalósítás, itt-ott át kellett lendülni a sztori blődségein, de olyan dinamikája volt a koncepciónak, és Neeson annyira hiteles volt a szerepben, hogy elnéztük a film gyerekbetegségeit. Egy egyszerű, de remek akciófilmet kaptunk, amiben nem voltak nagy túlzások.
2012: Pierre Morel rendezőt leváltja Olivier Megaton, akiről azt kell tudni, hogy képtelen normális akciójelenetet rendezni. Szerinte egy autósüldözés akkor látványos, ha nem kívülről vesszük a járműveket, néhány belső snittel a szereplőkről, hanem csak, és kizárólag belül filmezünk, jó kis közelikkel a váltóról, a kormányról, vagy épp egy lábról, ami a gázpedált nyomja. Mindezt pedig a lehető legtöbb vágással, mert az adja a sava-borsát. Hogy közben kifolyik az ember szeme a folyamatos kamerarángatástól, tökéletesen mellékes. Az, hogy Luc Besson (és tettestársa, Robert Mark Kamen) ezúttal miket írt a forgatókönyvbe, jobb nem is firtatni, legyen elég annyi, hogy kézigránátokat robbantgatni az isztambuli háztetőtökön szerintük teljesen életszerű.
2014: Valami rejtélyes okból kifolyólag ezt a részt is Olivier Megatonra bízzák, de két év alatt semmit sem fejlődött az ürge, sőt, a főcímet elnézve még romlott is. Esküszöm, ha egy átlag akciófilmben van mondjuk (hasra ütök) háromszáz vágás, akkor Megaton bedob mondjuk (ismét csak hasra ütök) ötezret. Nem ismerem a konkrét számokat, csak a nagyságrendeket próbálom érzékeltetni. Viszont az a baj, hogy a bunyójelneteknél még sajnos indokolt is a rengeteg snitt, mert Neeson bácsi felett eléggé eljárt az idő (62 éves volt a forgatás idején), és egy az egyben látszik, hogy szinte nem üt meg senkit. Elkezdi a mozdulatot, vágás, az ellenfél a földön fekszik, mi meg csak lesünk, hogy akkor ezt így most hogy? Viszont az autósüldözések továbbra is rettenetesek, a java része ugyan kívülről lett felvéve, de még így is rommá vannak vágva. A kamionos jelenet pedig maga a CGI-borzalom, esküszöm, ennél bárki jobbat rajzol.
A forgatókönyv? Besson (és már emlegetett tettestársa) ismét alulmúlta önmagát. Nem mennék bele nagyon a konkrétumokba, aki akarja, úgyis megnézi majd; rengeteg a logikai (és egyéb) bukta, motivációk pedig gyakorlatilag nincsenek.
Az, hogy a Neeson lányát alakító Maggie Grace-t, 30 éves létére megpróbálják egyetemistának eladni, már fel sem tűnik. Pluszban kap egy "terhes vagyok"-történetszálat, ami körülbelül annyira halovány, mint a kisasszony alakítása. Hogy Xander Berkeley-t az első részből miért kellett lecserélni Dougray Scottra, szintén rejtély, bár ez utóbbinak genyóbb feje van, annyi szent. Forest Whitaker játékát látni pedig kész szenvedés, egy amúgy rettenetesen tehetséges színész tökéletes elpocsékolása.
Ha jól emlékszem, a második rész után egy interjúban megkérdezték Neeson-t, vállalná-e az esetleges folytatást? Ő pedig szkeptikusan nevetve visszakérdezett: "Ne már! Megint elrabolnak valakit?" Szóval akkor azt gondolta, unalomba fulladhat a dolog. Erre most szintén olvastam vele egy interjút, amiben azt nyilatkozta, hogy mennyire jó volt Whitakerrel dolgozni (két közös jelenetük, ha van a filmben), és szeretne is még a jövőben, és, ha az épp egy Taken-forgatókönyv, hát miért ne? Magyarán, hogy Prokopp Dóra ide vágó szavait idézzem: "Van az a pénz, amiért korpásodik a hajam!"
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.