Chappie

2015/05/28. - írta: giskard reventlov

154-chappie_ver4_xxlg.jpg

Szerettem volna szeretni ezt a filmet, elvégre kedveltem Neill Blomkamp bemutatkozó rendezését a District 9-t, mert tele volt remek ötletekkel, amik, ha nem is voltak valóban újak, mégis újszerűen hatottak, maga a mozi vizuálisan nagyon erős volt, és átjött a mondanivaló is. Aztán a következő dobása, az Elysium - ahogy az gyakran lenni szokott -, sokkal több pénzből készült, és ugyan még mindig bővelkedett a jó ötletekben, a vizualitás terén sem vallott kudarcot, de a multiplex-faktor (értsd: moziban egy látványfilm mindig sokkal nagyobbat üt) dacára már kilométerekről látszottak rajta az illogikus megoldások. És most itt van ez, ami a két lábon járó bizonyítéka annak, hogy a (többségében) jó ötletek egymás után fűzése még nem egyenlő magával a történettel.

Johannesburg utcáin eluralkodik a káosz, és ennek a rendfenntartó erők isszák meg elsősorban a levét: rengeteg szolgálatot teljesítő járőr hal meg a fegyveres bandákkal való folyamatos összecsapásokban. Ennek viszont egycsapásra vége szakad, amikor Deon Wilson, az ifjú mérnök (Dev Patel) megalkotja a Cserkész névre hallgató humanoid robotokat. A Cserkészek a rendőröket kiváltva visszaszorítják a bűnözést, a robotgyártó cég részvényei pedig az egekben szárnyalnak. De a bűnözőkön kívül még valaki nem jár jól ezzel, még pedig Vincent Moore (Hugh Jackman), akinek szintén volt egy robotprojekje, de a Cserkész-program miatt a cég arra már nem áldoz pénzt. Ugyanakkor Deon létrehoz egy tanulni, és fejlődni képes mesterséges intelligenciát is, a cég igazgatónője (Sigourney Weaver) viszont mereven elzárkózik annak tesztelésétől. Ezért Deon kicsempész a gyárból egy selejtezésre váró robottestet, hogy az MI-t abba ültetve majd...nos, ezt sosem tudjuk meg, mert a fiút fegyveres bűnözők rabolják el, és arra kényszerítik, hogy a robotot az ő szolgálatukba állítsa.

kivételesen spoileres, ismét csak elrettentő célzattal

Alapvetően több sebből vérzik a sztori, de kezdjük talán az egyik legnagyobbal: azok a bizonyos fegyveres bűnözők. A Die Antwoord zenekar két oszlopos tagja nem csak, hogy annyira antiszínész, hogy ketten sem tesznek ki egy felet, de ráadásként indokolatlanul sokat vannak a vásznon. Cserébe viszont legalább mindkettő ütnivalóan irritáló. Ők ketten (megtámogatva egy random, és tökfelesleges latin fickóval) a világ legelfuseráltabb bűnözői, az ilyenek garantálom, hogy egy hétnél tovább nem húznák egy igazi gettóban. És Blomkamp szinte az egész filmet köréjük építette. Amivel nem is lenne baj, ha a két karaktert két rendes, rátermett színész alakítaná, így viszont szenvedés minden hozzájuk kapcsolódó jelenet.

Aztán ott vannak az olyan logikátlanságok, mint, hogy a bundesliga-frizurás Hugh Jackman pisztollyal a derekán mérnökösködik egy robotgyárban. Miért is? Mert kapunk egy utalást, hogy régen katona volt? Na és? Most robotokat tervezel, öregem, minek ahhoz pisztoly? Egy jelenetben konkrétan meg is fenyegeti azzal a fegyverrel Patel karakterét egy irodányi dolgozó szeme láttára, de senki nem tesz semmit. Nem hívják a biztonságiakat, nem szólnak az igazgatóságnak, nem rúgják ki, semmi. Elkeni azzal, hogy nem volt megtöltve, és kell a vidámság, mert ő csak viccelt. A fejünkben pedig megszólal a WTF-jelző.

Apropó biztonságiak: Patelt fölhívja az egyik, hogy ugyan már legyen szíves visszavinni azt a pendrive-ot, amit egyébként fű alatt csempészett ki, hogy bebikázza vele a szintén kicsempészett robotját, mert ha aznap estig nem kerül vissza a cucc, akkor bizony a biztonsági ember szólni fog az igazgatónőnek (mert ez ám így reális). Aztán eltelik még vagy két nap, és történik valami ez ügyben? A világon semmi. Amúgy is én mondom, ez a filmtörténelem legrosszabbul őrzött robotgyára: fegyvereket és robotalkatrészeket visznek ki anélkül, hogy bárki bármit tenne (pedig egyszer még egy kamera képét is mutatják, amin Patel épp fegyvert bugáz). Simán csak van egy rakodóajtó, lehúzzák a mágneskártyát, az ajtó túloldalán meg ott vár a nyitott furgon, nosza pakoljunk. Hol vannak az őrök? Senki sem figyeli a biztonsági monitorokat?

A filmvégi leszámolás a hatalmas zúzdarobottal meg egyenesen nevetséges. Jackman irányítja a robotot a gyárból, ami előtt ott van max 5 méterre a furgon, benne az emberekkel, akiket iktatni kellene kifelé, erre simán kilövi a szomszéd épületet. Miért is? Mert csak. Aztán föllő vagy öt olyan rakétát, ami a környéken mindent eltalál, egyedül azt nem, amit kellene. Csak, mert látványosan robbannak a dolgok. Öncélú pusztításorgia. Bár annak meglepően véres. A random latin fickót például legalább annyira látványosan szakítja ketté a benga robot, mint amennyire feleslegesen.

Ezek után pedig azt már végképp ne kérjük számon, hogy a sztori 2016-ban játszódik. Értem én, hogy a mai helyzetre szeretne reflektálni, de egy év múlva öntudatra ébredt humanoid robotok? Nem túl merész húzás ez egy kicsit?

Amúgy a film során többször utalnak rá, hogy Chappie-nek napokon belül le fog merülni az akkuja. Ezt cserélni nem lehet, mert bele van hegesztve, de töltő sincs hozzá? A Cserkészek egyfolytában működnek, erről van szó a filmben, ha mindegyik lemerül, simán cserélik az összes robotot? Költséghatékonyság, mint olyan, az smafu, gondolom. Na nem baj, Chappie rájön, hogy az egyetlen megoldás (!) az, ha a tudatát egy másik testbe tölti. Ehhez kell a robotgyárból a sisak, amivel Hugh Jackman a saját robotját irányítja gondolatvezérléssel, meg kb. nyolc darab sorba kötött PS4-es, amit két darab asztali ventilátor hűt. És itt most idézném Hofi Géza bácsi halhatatlan szavait: "ezt nem én találom ki, ez így volt". Na most a sisakot ugyan nem magyarázzák meg, de ránézésre azon az elven működik, mint egy EEG, ami ugye az emberi fejbőrhöz illesztett érzékelőkön át mér. De Chappie bádogburájához egész pontosan hol csatlakoznak ezek az érzékelők?

Sorolhatnám még, mert van bőven, de igazából nem mondhatom azt, hogy "ez egy rossz film, ne nézzétek meg". Ez csak egy vélemény, ha valakit visszatart a film megtekintésétől, annak örülök, mert nem dob ki két órát az életéből, mint én. De, ha ennek ellenére megnézi, hát lelke rajta, én aztán nem fogom visszatartani. Persze a véleményemet se.

De jöjjenek a pozitívumok, ha már följebb azt mondtam, hogy többségében jó ötletek vannak benne.

Egyrészt Chappie maga. Tudom, hogy mennyire ellentmondásosan hangzik, de ritkán látok ennyire élethű robotot. Nem tudom, hogy csinálták, de egyáltalán nem tűnik CGI-nak. A mozgása is fantasztikus, mert hiába folyamatos, mégis van benne egyfajta gépies darabosság, ráadásul annyira használtnak, ütött-kopottnak látszik, hogy az ember hajlamos elhinni, hogy amit lát, az egy létező gép. És Sharlto Copley igazi személyiséget kölcsönöz neki a hangjával. Az érzelmek ugyan a robot "arcára" már kevésbé ülnek ki, de Copley tényleg mindent megtesz annak érdekében, hogy együtt tudjunk érezni Chappie-vel.

A zúzdarobot is jól néz ki, még akkor is, ha igazából csak egy szteroiddal telenyomott ED-209. Sajnos a Robotzsaru-párhuzam ebben ugyan nem merül ki, de mára elég volt a negatívumokból. Ami biztos, hogy nem csak masszívnak látszik, hanem tényleg az is. Ha egy ilyen megáll előtted, garantált a barna vonalkód a boxeralsódba.

Johannesburg gettóit pedig már minden létező szögből láthattuk Blomkamp eddigi két filmjében, de az az igazság, hogy ezzel harmadjára is eléri a kívánt hatást. Mint mondtam, vizuálisan továbbra is nagyon erős.

Megvolt ebben a filmben is a potenciál, de a rossz casting, a logikátlanságok, és az, hogy nem mélyíti el kellőképpen a drámai szálat, sajnos oda vezetnek, hogy azt kell mondjam: ez nem, hogy rosszabb lett, mint vártam, hanem ez a jó kezdés után a gyors visszaesés. Legalábbis, ha a District 9-nal példálózunk jó kezdés gyanánt.

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jobbara-artalmatlan.blog.hu/api/trackback/id/tr567498196

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása